Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2024, vol. LVIII, br. 3, str.659-678

jezik rada: srpski

Pregledni rad

udk:347.62: 655.535.6(497.5)”18/19”

 

doi:10.5937/zrpfns58-53609

Autor:

Višnja Lachner

Josip Juraj Strossmayer Univerzitet u Osijeku

Pravni fakultet u Osijek

vlachner@pravos.hr

ORCID ID: 0000-0002-0661-8931
Ljubica Kordić

Josip Juraj Strossmayer Univerzitet u Osijeku

Pravni fakultet u Osijek

kordic.ljubica@pravos.hr

ORCID ID: 0000-0002-2900-7906

Sažetak:

Autori istražuju društveni i pravni status neudatih žena i društvena pravila i običaje koji su uticali na njihovo ponašanje vezano za brak i odnos između muškaraca i žena u 19. i početkom 20. veka u Hrvatskoj, koja je tada bila u sastavu Austrijskog carstva. odnosno Austrougarske monarhije. Istraživanje je zasnovano na dva različita korpusa. Prvi obuhvata relevantne zakonske akte koji su regulisali brak u to vreme, uključujući posebna pravila za kraljevske vojnike u pogledu njihovog prava na sklapanje braka. Drugi deo istraživanja zasniva se na novinskim objavama, odnosno: bračnim i kontakt oglasima, u kojima muškarci i žene izražavaju želju da upoznaju potencijalnog supružnika ili ljubavnika. Korpus oglasa je izvod iz lokalnih novina Osijek Die Drau i Slavonische Presse, koje su izlazile na nemačkom jeziku u istraživanom istorijskom periodu. Brojevi oba lista koji su izlazili između 1870. i 1938. dostupni su u digitalizovanim verzijama. Bračni i kontakt oglasi muškaraca i žena kao potencijalnih supružnika ili ljubavnih parova predstavljaju dragocen izvor informacija o društvenim pravilima i običajima vezanim za brak i odnos između muškaraca i žena kada su društvena komunikacija i društveni mediji bili veoma ograničeni. Rad ima za cilj da predstavi zakonska pravila koja regulišu prava i obaveze muškaraca i žena u vezi sa brakom, ali i da rasvetli kako je komunikacija između potencijalnih ljubavnih partnera ili supružnika putem štampanih medija uticala na društveni položaj i identitet žena analizirajući relevantne novinske oglase iz pravnog, socio-psihološkog i socio-lingvističkog stanovišta.

Ključne reči:

 

pravni aspekt braka; društvena pravila; ljubav i brak; novinski oglasi; Hrvatska