Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
2023, vol. LVII, br. 3, str. 769-793
jezik rada: srpski
Originalan naučni rad
udk: 339.132:340.5
doi:10.5937/zrpfns57-46897
Autor:
Ksenija Džipković
Univerzitet u Beogradu
Pravni fakultet
ksenija@ius.bg.ac.rs
ORCID ID: 0000-0002-8115-4030
Sažetak:
Autorka polazi od analize poziva na ponudu, karakteristika i pravnih posledica ove ugovorne inicijative. Nјene specifičnosti izdvojene su i kroz poređenje sa drugim ugovornim inicijativama – ponudom, pozivom na pregovore, jednostranim obećanjem i javnim obećanjem nagrade. Centralni deo rada je posvećen analizi slučajeva koji se smatraju ponudom u srpskom, francuskom, švajcarskom, nemačkom i engleskom pravu. To su reklame, oglasi, katalozi i njima slična oglašavanja, izlaganje robe sa ili bez označene cene, aukcije i tenderi. Prikazana je i pravna priroda onlajn oglasa i aukcija. Autorka nastoji da objasni razloge konkretnih uporednopravnih rešenja i izvede zaklјučke koji opravdavaju kvalifikaciju ugovornih inicijativa kao poziva na ponudu, odnosno kritikuje predočena rešenja. Takođe, posebna pažnja je posvećena analizi srpskog pozitivnog prava, čije odredbe se porede sa rešenjima drugih pravnih sistema, od kojih su neka poslužila kao uzor našem zakonodavcu.
Ključne reči:
Invitatio ad offerendum. – Ponuda. – Izlaganje robe. – Oglas. – Aukcija.