Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
2023, vol. LVII, br. 1, str. 209–234
jezik rada: engleski
Originalni naučni rad
udk: 347.441.83:366.5(497.4+497.5+497.11)
doi:10.5937/zrpfns57-42941
Autori:
Atila Dudaš
Univerzitet u Novom Sadu
Pravni fakultet u Novom Sadu
a.dudas@pf.uns.ac.rs
ORCID ID: 0000-0001-5804-8013
Ivan Jokanović
Univerzitet u Miškolcu
Pravni fakultet u Miškolcu
jokanovi__.ivan@student.uni-miskolc.hu
ORCID ID: 0000-0003-3016-6178
Sažetak:
U ovom radu autori upoređuju prava potrošača u slučaju nesaobraznosti robe u slovenačkom, hrvatskom i srpskom pravu. Slovenački i hrvatski zakonodavci su već transponovali Direktivu (EU) 2019/771 2022, odnosno 2021. godine. S druge strane, pravila srpskog Zakona o zaštiti potrošača i dalјe su zasnovana na Direktivi 1999/44/EZ. Ova Direktiva je, međutim, oblikovala i slovenačko i hrvatsko potrošačko pravo znatno pre poslednjih izmena. Iz tog razloga, u radu se analiziraju i pravila u slovenačkom i hrvatskom pravu koja su bila na snazi pre nedavnih izmena. Osnovni cilј autora je da utvrde sličnosti, osobenosti i razlike između tri pravna sistema.
Zajednički imenitelј ova tri pravna sistema je postojanje hijerarhije prava potrošača: opravka i zamena su primarna, a odgovarajuće umanjenje cene i raskid ugovora sekundarna. Pre izmena 2022. i 2021. godine, raskid ugovora je bio jedino sekundarno pravo u slovenačkom i hrvatskom pravu. Može se zaklјučiti da se najvažnije razlike između ova tri pravna sistema odnose na mogućnost raskida ugovora, jer su ga slovenački i srpski zakonodavci znatno olakšali kada se nesaobraznost pojavi u kratkom vremenskom periodu nakon isporuke robe. Suprotno tome, u hrvatskom zakonu pojava nesaobraznosti u kratkom periodu nakon isporuke ne daje neposredno osnova za raskid ugovora. Trenutno samo hrvatski zakon obavezuje potrošača, osim u posebnim slučajevima, da odredi naknadni primereni rok u kojem prodavac još može izvršiti ugovor pre nego što izjava potrošača usmerena na raskid ugovora proizvede pravno dejstvo.
Ključne reči:
saobraznost, Zakon o zaštiti potrošača, prava potrošača, hijerarhija prava potrošača, opravka, zamena, odgovarajuće umanjenje cene, raskid ugovora.