Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
2020, vol. LIV, br. 2, str. 833–856
jezik rada: engleski
Pregledni članak
udk: 35(439)
doi: 10.5937/zrpfns54-26268
Autor:
Dr Zoltan Z. Joža, vanredni profesor
Univerzitet u Segedinu
Pravni fakultet
jozsaz545@gmail.com
Sažetak:
Nakon kratkog prikaza prošlosti, ovaj rad se fokusira na tri glavna elementa javne uprave: organizaciju, zadatke i kompetencije te karakteristike osoblja. Različitim, ali komplementarnim metodama istraživanja (istorijskim, uporednim i dogmatskim) prikazujem promenu u upravljanju i radu državne uprave tokom pojedinih istorijskih perioda te razloge koji su do toga doveli.
Nekadašnja formalizovana, na subordinaciji zasnovana administracija postepeno je ustupila mesto javnoj upravi koja je danas postala orijentisanana na davanje usluga strankama. Sistem „vladinih prozora“ pokazao se kao odgovarajući organizacioni okvir za takvu delatnost, dok nove institucije opšte uprave stvaraju mogućnosti za brzo, efikasno i jevtino davanje usluga.
Posvećenost, obrazovanost i profesionalizam zaposlenih u javnoj upravi i dalje su najvažniji faktor za praktično ostvarivanje moderne i uslužne države orijentisane na usluge. Promena karaktera državne uprave i njen razvoj nisu nužno pravocrtne, ali pokazuju tendenciju jačanja profila usmerenog na pomaganje i uslužnost.
Ključne reči:
državna uprava, upravni predmet, administrativna usluga, opšti upravni sistem, „vladin pozor“, davanje usliuga, javna uprava sklona strankama