Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2020, vol. LIV, br. 2, str. 833–856

jezik rada: engleski

Pregledni članak

udk: 35(439)

doi: 10.5937/zrpfns54-26268

Autor:

 

Dr Zoltan Z. Joža, vanredni profesor

Univerzitet u Segedinu

Pravni fakultet

jozsaz545@gmail.com

Sažetak:

Nakon kratkog prikaza prošlosti, ovaj rad se fokusira na tri glavna elementa javne uprave: organizaciju, zadatke i kompetencije te karakteristike osoblja. Različitim, ali komplementarnim metodama istraživanja (istorijskim, uporednim i dogmatskim) prikazujem promenu u upravljanju i radu državne uprave tokom pojedinih istorijskih perioda te razloge koji su do toga doveli.
Nekadašnja formalizovana, na subordinaciji zasnovana administracija postepeno je ustupila mesto javnoj upravi koja je danas postala orijentisanana na davanje usluga strankama. Sistem „vladinih prozora“ pokazao se kao odgovarajući organizacioni okvir za takvu delatnost, dok nove institucije opšte uprave stvaraju mogućnosti za brzo, efikasno i jevtino davanje usluga.
Posvećenost, obrazovanost i profesionalizam zaposlenih u javnoj upravi i dalje su najvažniji faktor za praktično ostvarivanje moderne i uslužne države orijentisane na usluge. Promena karaktera državne uprave i njen razvoj nisu nužno pravocrtne, ali pokazuju tendenciju jačanja profila usmerenog na pomaganje i uslužnost.

Ključne reči:

državna uprava, upravni predmet, administrativna usluga, opšti upravni sistem, „vladin pozor“, davanje usliuga, javna uprava sklona strankama