Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
2019, vol. LIII, br. 4, str. 1429–1441
jezik rada: engleski
Pregledni članak
udk: 366.5:366.1.07(439)
doi: 10.5937/zrpfns53-23212
Autori:
Zoltan Nađ, redovni profesor
Univerzitet u Miškolcu
Pravni fakultet
jogdrnz@uni-miskolc.hu
Szilvia Somsák, Undergraduate Student
Univerzitet u Miškolcu
Pravni fakultet
somsakszilvi0201@gmail.com
Sažetak:
U radu se razmatraju pravna pitanja zaštite potrošača u Mađarskoj. Njegova svrha je da ukaže na aktuelne probleme pravne zaštite potrošača, kao i na njihov uticaj na svakodnevni život. Greške u sistemu finansijskog posredovanja stvaraju rizik značajnije neravnoteže u strukturi ekonomskog sistema, zbog čega potrošači finansijske institucije više ne smatraju pouzdanim. U pogledu definicije pojma potrošača, autori ukazuju na različita shvatanja u doktrini i prikazuju neka rešenja usvojena u mađarskom pravu. Ekonomski razvoj je nezamisliv bez usluga finansijskih institucija. Ovo je razlog zbog kojeg potrošači ponekada moraju da trpe normativna rešenja u finansijskom sektoru koja smatraju nepravičnim. U radu se posebna pažnja posvećuje funkciji regulatornog tela u zaštiti potrošača, merama kojima se ona ostvaruje, s posebnim osvrtom na nove makroprudencijalne instrumente. Iskustvo je pokazalo da postoji potreba za ublažavanjem regulative zaštite potrošača u finansijskim uslugama, kada za to postoji javni interes. Postoje različite mere za zaštitu prava potrošača, uključujući instrumente u sistemu finansijskog nadzora, mehanizam alternativnog rešavanja sporova, kao i aktivnost Finansijskog arbitražnog veća i finansijskog ombudsmana.
Ključne reči:
potrošač, zaštita potrošača u finansijskim uslugama, alternativno rešavanje sporova, nadzor finansijskih institucija, makroprudencijalni instrumenti