Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2017, vol. LI, br. 3 tom 1, str. 941–957

jezik rada: srpski

Pregledni članak

udk: 347.8:061.1EU

doi: 10.5937/zrpfns51-15569

Autor:

Irena Radumilo, student doktorskih studija

Univerzitet u Novom Sadu

Pravni fakultet u Novom Sadu

irenaradumilo@gmail.com

Sažetak:

Proces liberalizacije evropskog vazduhoplovnog prostora kasnio je za širenjem sloboda prometa u drugim granama saobraćaja na tlu Evropske unije. Razloge pre svega treba tražiti u političkoj osetljivosti država članica i njihovoj nespremnosti za odricanjem od suvereniteta na svom teritorijalnom nebu. Tek krajem osamdesetih godina prošlog veka Evropska zajednica počinje da predviđa pakete propisa koji će voditi liberalizaciji evropskog vazdušnog prostora, te konačno i stvaranju Single European Sky politike. Nakon što je postignuto jedinstveno vazduhoplovno tržište bez prepreka u slobodama transporta i konkurencije, u poslednjoj deceniji Evropska unija ide korak dalje, te svoje pakete propisa „izvozi“ i u susedne države, nečlanice, težeći na taj način širenju uticaja i na vazdušnom prostoru izvan svojih granica. Tako s 2006. godine Republika Srbija našla u grupi zemalja koje su sa Evropskom unijom potpisale Sporazum o jedinstvenom vazdušnom prostoru (eng. ESAA – European Common Aviation Area). Kako primena ovog sporazuma još uvek nije u potpunosti zaživela, ostaje otvoreno pitanje njegovih konačnih efekata, odnosno da li će politički interesi dobiti prednost nad nespornim ekonomskim benefitima ovakvog sporazuma za države članice.

Ključne reči:

liberalizacija, jedinstveno vazduhoplovno tržište, Evropska unija, ESAA sporazum.