Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
2008, vol. XLII, br. 1-2, str. 837-855
jezik rada: srpski
Originalni naučni rad
udk: 347.72.034
interdoi: 10.5937/zrpfns42-0048
Autor:
Mr Vladimir Marjanski, asistent
Univerzitet u Novom Sadu
Pravni fakultet u Novom Sadu
Sažetak:
Pitanje utvrđivanja emisione cene akcija ima velik značaj. Uspeh emisije odlučujuće zavisi od njenog pravilnog utvrđivanja. Utvrđivanje (pronalaženje) adekvatne emisione cene je komplikovano, jer se interesi emitenta, emisione banke (ili konzorcijuma banaka) i ulagača razmimoilaze. U cilju pronalaženja načina za pomirenje ili ublažavanje ovih međusobno suprotstavljenih interesa, u praksi su izgrađeni različiti postupci određivanja emisione cene akcija. Poznata su tri postupka utvrđivanja (pronalaženja) emisione cene: postupak čvrstog određivanja emisione cene, postupak aukcije i postupak stvaranja knjige (eng. bookbuilding). U radu se obrađuju prvenstveno pravni aspekti vezani za utvrđivanje emisione cene akcija, kao npr. pravna ograničenja u pogledu određivanja visine emisione cene, ograničenja u pogledu izbora postupka za pronalaženje emisione cene1, pravna pravila vezana za primenu pomenutih postupaka, polje njihove primene, kao i prednosti i nedostaci koji iz njihove primene proističu.
Ključne reči:
emisiona cena, akcije, čvrsto određivanje emisione cene, aukcija, postupak stvaranja knjige (bookbuilding).