Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2008, vol. XLII, br. 1-2, str. 321-340

jezik rada: srpski

Originalni naučni rad

udk: 17:34]:636.04

interdoi: 10.5937/zrpfns42-0019

Autor:

Dr Miloš Marjanović, redovni profesor

Univerzitet u Novom Sadu

Pravni fakultet u Novom Sadu

Sažetak:

Iz anketnog istraživanja o pravima životinja i još nekim pitanjima ekološke, bio(loške) i pravne etike, koje je obavljeno novembra 2007. godine, ovde su saopšteni i analizirani samo rezultati koji se odnose na prava životinja. Tvrdnju da se, pravno gledano, ne može govoriti o pravima životinja prihvata 53,6% ispitanika. Objašnjavane su varijacije, koje nisu tako velike, prema polu, prosečnoj oceni, političkoj i verskoj orijentaciji. Da je od Boga određeno da čovek kontroliše sve životinjske i biljne vrste prihvata samo 25,6% ispitanika a da je zaštita prirode briga o božjim stvorenjima čak 63,2%. Iz jednog istraživanja studenata Sveušilišta u Zagrebu (2005) preuzete su tri tvrdnje, o kojima su komparativni rezultati sledeći: da svaka životinjska vrsta ima pravo na život kao i čovek, u Zagrebu prihvata 58,1% a u Novom Sadu čak 71,2% ispitanika; prihvatanje stava da čovek ima veća prava na život od životinjskih vrsta je 32,5% : 37,6% a da svaka vrsta ima prava koliko uspeva da se izbori u odnosu na druge vrste 20,6% : 44,0%. Zaključuje se da se stavovi naših anketiranih studenata dominantno nalaze u rasponu između umerene antropocentične i umerene biocentrične etike, ali i da postoji jedna čudna mešavina teoloških i darvinističkih shvatanja. U završnom delu rada teorijski se razmatraju neka pitanja o pravima životinja iz perspektive antropocentrične
i biocentrične etike, u njihovim radikalnim i umerenim varijantama. U pravnoj teoriji i praksi i dalje dominira umereno antropocentrično shvatanje ali argumenti biocentrične etike postaju sve raznovrsniji, koherentniji i ubedljiviji.

Ključne reči:

prava životinja, anketno istraživanje studenata, antropocentrična, biocentrična i pravna etika