Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2006, vol. XL, br. 1, str. 301-311

jezik rada: srpski

Originalni naučni rad

udk: 342.5(091)

interdoi: 10.5937/zrpfns40-0015

Autor:

Mr Aleksandar Martinović, asistent

Univerzitet u Novom Sadu

Pravni fakultet u Novom Sadu

Sažetak:

Načelo podele vlasti jedno je od temeljnih pravno-po-litičkih načela modernih država. Ono predstavlja ugaoni kamen tzv. „pravne države“ – države u kojoj svi njeni organi deluju isključivo na osnovu ustava i zakona, a ne na osnovu arbitrerno shvaćenog „državnog interesa „. Načelu podele vlasti pojedini pisci pridaju još jednu dimen-ziju – političko-emancipatorsku. Ipak, podela vlasti, uzeta sama za sebe i nezavisno od ostalih faktora koji pojedinca čine istinski poli-tički slobodnim, nije apsolutni garant poštovanja ljudskih prava i sloboda, kao što pokazuje primer kontraverzne Francuske revolucije. Iako se načelo podele vlasti obično vezuje uz ime Šarla Monteskjea, i pre ovoga slavnog Francuza bilo je pisaca koji su isticali značaj ovog načela. Podela vlasti se, po pravilu, shvata tripartitno: kao podela državnih funkcija na zakonodavnu, izvršnu (upravnu) i sudsku. Danas se takvo shvatanje može označiti kao anahrono, jer ono ne uvažava stvar-nost moderne države u kojoj postoji veći broj državnih funkcija od tog mitskog broja tri. Analizom ustavnih i zakonskih propisa Republike Srbije dolazi se do jasnog zaključka da izvršna i upravna funkcija državne vlasti nisu sadržinski istovetne, već da su to dve bliske ali suštinski različite državne funkcije.

Ključne reči:

podela vlasti; apsolutna monarhija; Francuska re-volucija; izvršna funkcija; upravna funkcija