Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
2002, vol. XXXVI, br. 1-2-3, str. 135-140
jezik rada: srpski
Izvorni naučni rad
udk: nema
interdoi: 10.5937/zrpfns36-0011
Autor:
Dr Fuada Stanković, redovni profesor
Univerzitet u Novom Sadu
Pravni fakultet u Novom Sadu
Sažetak:
Sukobi interesa različito organizovanih interesnih grupa i institucija u svetu biznisa se prvenstveno regulišu pravom. Pošto je pravo često suviše opšte i preširoko postavljeno kao i zbog toga što je ono relativno trom mehanizam u odnosu na dinamiku biznisa ti nedostaci se nadomeštaju poslovnom etikom.
Poslovna etika se može definisati kao predstava o pravilnosti pojedinačnih ponašanja, odluka ili postupaka ljudi zaposlenih u preduzećima ili drugim subjektima u domenu ekonomije. Ona uočava odnosno uspostavlja razlikovanje između ispravnog i pogrešnog, pogrešnog i nepoštenog, pravednog i nepravednog. Javljaju se novi etički standardi koji postaju neizbežni za poslovanje(odnos prema zaposlenima, zaštita životne sredine, prava zaposlenih, zaštita na radu, sigurnost onih koji koriste konkretne proizvode i usluge). Postoji ekonomska, pravna, etička i dobrovoljna odgovonost biznisa prema društvu. Koncept stejkholdera ima centralno mesto u razumevanju odnosa između biznisa i društva. U periodu tranzicije i reforme privrede u Srbiji, pored uspostavljanja vladavine prava biće sve više očigledno da se uspešan biznis na dugi rok može razvijati samo uz poštovanje u svetu danas dobro poznatih i uspostavnjenih principa poslovne etike.
Ključne reči:
pravo i poslovna etika; etički standardi; stejkholderi; društvena odgovornost biznisa