Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2024, vol. LVIII, br. 2, str.451-469

jezik rada: srpski

Pregledni rad

udk:342.731:322(497.1)

doi:10.5937/zrpfns58-53007

Autor:

Dalibor Đukić

Univerzitet u Beogradu

Pravni fakultet u Beogradu

dalibor.djukic@ius.bg.ac.rs

ORCID ID: 0000-0003-1447-7128

Sažetak:

Jugoslovenski model odnosa države i religije nije se dra- stično menjao od 1946. godine, ali su se postepene promene dešavale bez formalnog narušavanja osnovnih principa odvojenosti crkve i države. U prvim godinama nakon Drugog svetskog rata dominirao je teror nad verskim organizacijama, ali su nakon donošenja Zakona o pravnom položaju verskih zajednica iz 1953. godine usledile postepene promene. U radu se zastupa stav da se jugoslovenski model vremenom udaljavao od abolicionističkog pristu- pa, čiji je cilj potpuna eliminacija religije, ka režimu sekularne kontrole verskih organizacija. Druga hipoteza je da odnos države i društva prema religiji nije bio identičan u svim oblastima koje su se našle u sastavu SFRJ, što se ponekad reflektovalo i na normativnom planu, tako da su propisi u pojedinim federalnim jedinicama održavali osobenosti njihove verske strukture, kao i društvenog značaja koji je religija imala. U radu će biti ukazano i na to da u socijalističkoj Jugoslaviji, i pored zvanične stro- ge odvojenosti države od verskih zajednica, nisu sve verske organizacije ima- le identičan pravni položaj.

Ključne reči:

verske zajednice, sloboda veroispovesti, odvojenost drža- ve i crkve, socijalizam, konkordat, kancelparagraf, Jugoslavija.