Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2018, vol. LII, br. 2, str. 621-638

jezik rada: srpski

Originalni naučni rad

udk: 37:001.818

doi: 10.5937/zrpfns52-18729

Autori:

 

Dr Ljubinka Katić, docent

Univerzitet u Beogradu

Fakultet bezbednosti

ljkatic@gmail.com

 

Dr Svetlana Stanarević, vanredni profesor

Univerzitet u Beogradu

Fakultet bezbednosti

svetlana_stanarevic@yahoo.com

 

Dr Željko Bralić, vanredni profesor

Univerzitet u Beogradu

Fakultet bezbednosti

kentaur.hiron@gmail.com

Sažetak:

Tema rada je kritički osvrt na značaj, ali i limitiranosti procesa evaluacije u obrazovanju, kao i razmatranje da li je dovoljno govoriti o evaluaciji u tehničkom, metrijskom, statističkom smislu, ili je nužno sagledavanje konteksta u kom je evaluacija deo celine obrazovnog ciklusa, rukovođena širim ciljevima i ulogama koje obrazovanje ima u društvu. U osnovi prečestog posezanja za kvantifikovanjem, da bi se izrazile kvalitativne osobine obrazovne delatnosti, leži izmenjen odnos prema ulozi znanja i obrazovanja u savremenom društvu. Ideji poslovno-ekonomskog mišljenja odgovara suženo shvatanje obrazovanja u kome efikasnost, praktična primenljivost i ekonomska isplativost, koje se mere standardizovanim metodama evaluacije, imaju prednost nad raznolikošću, slobodom i autonomijom. Zbog toga bivaju potisnute ili potpuno izostaju fleksibilnije metode evaluacije, otvorenije za brojna druga relevantna svojstva učesnika u obrazovnom procesu ili karakteristike sistema u celini. Izbegavanjem metoda koje zahtevaju dugotrajne, prefinjenije analize, diskriminativnije postupke i kvalitativni pristup, evaluacija često može voditi prilagođavanju obrazovnog procesa unapred zacrtanim, redukovanim stavkama koje se vrednuju, stvarajući okruženje koje neki autori predstavljaju kao situaciju u kojoj „rep maše glavom“, u kojoj se evaluacijom želi zapovedati celini procesa koji suženi evalutivni postupak ne obuhvata u potpunosti. Ovakvom perspektivom sužava se i bogatstvo legitimnih svojstava i značenja koje bi obrazovanje trebalo da razvija i neguje.

Ključne reči:

obrazovanje, kvalitet obrazovanja, evaluacija.