Ceo tekst rada:

Preuzimanje rada u pdf formatu

Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad

2012, vol. XLVI, br. 3, str. 257–270

jezik rada: srpski

Originalni naučni rad

udk: 342.51(439+497.11)

doi: 10.5937/zrpfns46-3034

Autor:

Dr Slobodan P. Orlović, docent

Univerzitet u Novom Sadu

Pravni fakultet u Novom Sadu

Sažetak:

U parlamentarnim sistemima koji počivaju na demokratskom ustavnom poretku (sa demokratskim izborima, na primer) istaknut je položaj vlade. Vlada je vodeći politički organ u tim državama. Po takvom položaju vlade ustavni sistemi Mađarske i Srbije nisu izuzeci jer njihovim vladama ustav daje prvorazrednu ulogu u vođenju zemlje. To je jedna od sličnosti položaja vlada u Mađarskoj i u Srbije. Ali posmatrajući konkretne ustavne odredbe o nadležnostima, o odnosu sa predsednikom republike i sa parlamentom, nalaze se i mnoge konkretne razlike. Te različitosti ustavnih normi ne smetaju zaključku da su obe vlade praktično nadređene parlamentu sve dok imaju parlamentarnu većinu. To je, uostalom, karakteristika svih parlamentarnih sistema. Druga osobenost bitna za položaj vlade je njen odnos sa šefom države koji je neka vrsta praktične konkurencije za prevlast u izvršnoj vlasti. Za ocenu tog odnosa bitna je svaka pojedina ustavna odredba i stepen njene ostvarivosti jer su one razrada i produžetak opšte formulacije da je vlada nosilac izvršne vlasti.

Ključne reči:

Vlada. – Ustav.- Mađarska.- Republika Srbija